سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کندانسور (تقطیر کننده) کولر گازی

قطعات مکانیکی موجود در کولر گازی

کولر گازی یکی از وسایلی می باشد که در آن قطعات مکانیکی بسیار زیادی وجود دارند که هر یک از این قطعات مکانیکی کاربرد و کارایی خاص خود را دارند. وجود تمامی آن ها در کولر گازی لازم و ضروری است چرا که وجود هر کدام از آن ها برای راه اندازی و استفاده مفید و به جا از این دستگاه با حالت های سرمایشی و گرمایشی خود مورد نیاز می باشد. از جمله قطعات مکانیکی موجود در این دستگاه می توان به کندانسور آن اشاره نمود که از آن با نام تقطیر کننده نیز یاد می شود. کندانسور ( تقطیر کننده ) کولر گازی که جزء قطعات مکانیکی کولرهای گازی به شمار می آید؛ در کنار سایر قطعات دیگر کارایی خود را نشان می دهد تا دستگاه مورد نظر شما بتواند نیروی سرمایشی و گرمایشی منزل یا محل کار شما را تأمین کند و شما از وجود چنین دستگاهی با کارایی بالا به خوبی بهره مند شوید. در ادامه ضمن معرفی اجمالی این قطعه در کولر گازی به نقش و کارایی آن پرداخته می شود تا به طور کامل با نحوه استفاده از کولر گازی آشنایی صورت گیرد. این شناخت به ویژه در زمانی خود را نمایان خواهد ساخت که بنا به دلایلی دستگاه شما پس از یک بازه زمانی نامشخصی خراب شده و کارایی خود را از دست بدهد. در چنین زمانی است که شما می توانید با شناختی که نسبت به این قطعه حاصل شده است؛ به خوبی آن را تعمیر یا در صورت لزوم تعویض نمایید تا باز هم بتوانید از وجود دستگاه با کارایی بالا در منزل مسکونی خویش بهره مند گردید.

 

کندانسور

کندانسور (تقطیر کننده) کولر گازی

معرفی کندانسور (تقطیر کننده) کولر گازی

کندانسور یا همان تقطیر کننده به واقع یک مبدل حرارتی به شمار می آید که به طور کلی به سه دسته هوایی، آبی و آبی – هوایی در دستگاه های مختلف لوازم خانگی مورد استفاده واقع می گردد. به طور مثال می توان کندانسور به عنوان واحدی برای کنترل دما در یخچال، سیستم های تهویه و … مورد استفاده قرار می گیرد. اما کندانسور یا تقطیر کننده ای که در کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد؛ از نوع هوایی می باشد. وظیفه این قطعه در کولر گازی خنک نمودن سیال در فرآیند تولید برق می باشد. ابتدای کندانسور به لوله رفت کمپرسور و انتهای آن نیز به درایر متصل گردیده است. به طور کلی می توان گفت که کندانسور همان یونیت بیرونی اسپیلت یونیت به شمار می آید. این قطعه از کولر گازی که به صورت مارپیچی شکلی می باشد و حتی بعضی از افراد به آن کویل نیز می گویند؛ محلی است که در آن گاز به مایع تبدیل می شود و عملکرد آن به گونه ای است که مبرد خارج شده با فشار زیاد از لوله رفت کمپرسور بر حسب تبادل حرارت با محیط خارج، گاز را خنک کرده و آن را به مایع تبدیل می سازد. به همین جهت است که کندانسور تأثیر بسیار زیادی در خنک سازی دستگاه دارد و این وظیفه خنک سازی را به خوبی ایفاء می سازد. از نظر ظاهری نیز این قطعه در کولر گازی از مس ساخته شده است و جزء قطعات خارجی دستگاه به شمار می آید که در بیرون ساختمان نصب می گردد. نکته شایان توجه دیگری که در خصوص کندانسور ها وجود دارد؛ ذکر این مسئله است که در این قطعه مکانیکی پره هایی وجود دارد که با توجه به افزایش سطح تماس، خنک شدن آن را با سهولت بیشتری مواجه می سازد. خنک سازی آن ها هم بدین ترتیب است که فن موجود در کندانسورها هوای تازه را از کنار دستگاه می مکد تا پس از عبور از روی کلاف تقطیر آن را به محیط پس دهد و پس خنک سازی محیط اطراف گردد. به طور خلاصه وار می توان گفت که وظیفه اصلی کندانسور در کولر گازی این است که گرمای گاز مبرد را در حالت سرمایشی جذب و سرمای آن را در حالت گرمایشی دفع می کند و آن را به محیط بیرونی انتقال می دهد تا شما بتوانید از خنک سازی محیط اطراف با وجود این قطعه در کولر گازی خود بهره مند شوید.

کندانسور

کندانسور کولر گازی

انواع کندانسور

به طور کلی کندانسور از لوله های (کویل) بسیار پر پیچ و خم تشکیل گردیده است که سیال با درجه حرارت بالا در آن به سه روش: آب خنک، هوای خنک و تبخیری حرارت خود را از دست می دهد. در این صورت به ترتیب اگر سیال خنک کننده آن، آب باشد؛ به آن کندانسور آبی، اگر هوا باشد، کندانسور هوایی و در صورتی که ترکیبی از آب و هوا باشد؛ به آن کندانسور تبخیری اطلاق می گردد. بنابراین ما سه نوع کندانسور داریم که بر حسب نوع سیال واسطه ای که حرارت خود را از سیال داغ می گیرند؛ به این سه نوع تقسیم بندی شده اند:

  • کندانسور آبی

در این نوع از کندانسورها پس از این که آب خنک کاری، حرارت سیل داغ را گرفت، در این صورت است که به برج خنک کننده ارسال می شود تا در نهایت در برج باری دیگر خنک شده و به کندانسور بازگردد تا به این منظور سیکل خنک کاری همواره تکرار شود.

  • کندانسور هوایی

در این نوع از کندانسورها نیز فن هوا را از روی کویل عبور داده  و آن را خنک می سازد تا به این منظور سیال درون کویل حرارت خودش را از دست بدهد. کندانسور هوایی برخلاف کندانسور آبی نیازی به تجهیزاتی به مانند برج خنک کننده نیست؛ بلکه هوای عبور داده شده از روی لوله ها، حرارت را از سیال داغ می گیرد.

  • کندانسور تبخیری

نوع تبخیری کندانسورها که به واقع ترکیبی از دو نوع گذشته است و قسمتی از برج خنک کننده می باشد. به این ترتیب می باشد که سیال با درجه حرارت بالا در لوله های کندانسور تبخیری جریان یابد و به کمک آبی تقطیر می شود که روی آن پاشیده می شود. با وجود یک فن قسمتی از آب که گرم شده است، خنک می گردد.

کندانسور

تعمیر کولر گازی

خرابی کندانسور کولر گازی و تعمیر آن

با توجه به اینکه کندانسور کولر گازی یکی از قطعاتی است که به مانند سایر قطعات ممکن است پس از مدت زمانی استفاده در کولر گازی رو به خرابی رود تا نیاز به یک تعمیرکار مجرب و کارکشته ای باشد تا بر حسب تجربه و تخصص خود بتوانند عیب به وجود آمده را تشخیص داده و آن را به خوبی روز نخست تعمیر کنند و در اختیار شما قرار دهند. در ادامه به برخی از مشکلاتی می پردازیم که ممکن است در کندانسور کولر گازی رخ دهد و موجبات تعمیر آن ها به دست افراد کاربلد و متبحر در این زمینه فراهم آید تا با علم و دانش خود بتوانند مشکل پیش آمده را برطرف نمایند. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جرم گرفتن قطعه مورد نظر

با توجه به اینکه کندانسور کولر گازی یکی از قطعات خارجی آن به شمار می آید و در خارج از ساختمان نصب می گردد؛ بیشتر در معرض گرد و غبار واقع می گردد. به گونه ای که باید هر چند وقت یک بار به این قسمت رسیدگی گردد و آن را جرم گیری کرد تا مشکلی در خصوص خنک کردن محیط اطراف به وجود نیاید. بنابراین اولین راه برای جلوگیری از این معضل، شستشوی داخل لوله هاست.

  • سوراخ شدن بر حسب ایجاد ضربه

دومین مشکلی که ممکن است برای این قطعه مورد نظر پیش آید سوراخ شدن آن بر حسب پوسیدگی در گذر زمان و یا ایجاد ضربه ای است که ممکن است به آن وارد گردد. در چنین شرایطی می بایست حتما به یک فرد حاذق و توانمند سپرده شود تا کولر گازی مورد نظر را تعمیر نماید.

کندانسور

یخ زدگی کولر گازی

  • یخ زدگی کولر گازی

یکی از مشکلات شایعی که برای کولرهای گازی در فصل زمستان ممکن است رخ دهد؛ بروز معضل یخ زدگی است. در این صورت قطعه ای در آن وجود دارد که به آن شیر برقی اطلاق می گردد. این قطعه مورد نظر سبب معکوس شدن حالت زمستانه و تابستانه می گردد. طبق چنین حالتی هوای گرم به داخل رفته و از آن هوای سرد خارج می گردد. بنابراین با توجه به این مسئله که هم هوای خارج شده و هم هوای بیرون هر دو سرد هستند؛ احتمال بروز یخ زدگی کندانسور وجود دارد. البته به غیر از این حالت ممکن است دلایل دیگری نیز برای بروز پدیده یخ زدگی در کولر گازی وجود داشته باشد. کاهش و یا عدم وجود گاز در دستگاه از دیگر عوامل یخ زدگی در کولر گازی به شمار می آید. در شرایطی که دستگاه شما بنا به هر دلیل دچار نشت گردد، چنین حالتی به وجود می آید. یعنی سبب کاهش یا تخلیه کامل گاز می گردد که همین عامل باعث وجود اختلال در سیستم سرمایشی داخل خانه می شود که خود دلیل بر بروز یخ زدگی می باشد. برای این منظور به جهت از بین بردن مشکل به وجود آمده می بایست گاز داخل دستگاه را شارژ نمود. بسته شدن مجرای لوله ها و قطعات داخل کولر گازی، ایجاد مشکل در برد فرمان دستگاه یا اختلال در سنسور دستگاه و… هر یک از دیگر عوامل ممکن یخ زدگی کندانسور کولر گازی می باشد که برای از بین بردن این معضل می بایست حتما مراتب کار را به یک تعمیرکار سپرد تا مشکل به وجود آمده را برطرف سازد.

وجود هر یک از مشکلات پیش آمده و نیز اختلالات موجود دیگر سبب می شود تا نیاز مبرمی به تعمیرکار مجرب و کارکشته ای می باشد که با توجه به تخصص و تجربه خود بتواند مشکل به وجود آورده را برطرف نموده تا بتوان باری دیگر از وجود کولر گازی بهره مند شد.

کندانسور

سرویس دهی کولر گازی

سرویس دهی کولر گازی

به منظور جلوگیری از بروز مشکلاتی که در کولر گازی پیش می آید، بایستی حتما آن را سرویس دهی کرد تا بتوان برای همیشه به درستی از وجود کولرهای گازی منزل مسکونی خود به خوبی استفاده به عمل آورد. از آن جایی که کندانسور ممکن است خراب شده باشد یا مشکلی پیش آمده باشد؛ شما از وجود سرمای ایجاد شده در محیط بی بهره خواهید ماند. بنابراین به محض اینکه متوجه شدید که کندانسور بیش از اندازه گرم شده است تا بنا به هر دلایلی روند خنک سازی و سیستم سرمایشی دستگاه مذکور به خوبی عمل نمی کند؛ می بایست مراتب را به یک تعمیرکار خوب و حرفه ای بسپارید تا مشکل به وجود آمده را برطرف سازد. این را باید در نظر داشت که هر دستگاهی از جمله کولر گازی عمر مفیدی دارد و پس از تمام شدن این دوره نیاز به سرویس دهی و چک کردن تمامی مسائل مربوط به آن دارد. در خصوص کولرهای گازی نیز شما می توانید به صورت دوره ای رو به سرویس دهی بخش های مختلف کولر گازی خود آورید. نظافت و نگهداری درست و به جا از این وسیله خود یکی از کارهایی است که شما می توانید به آن دست یابید تا به این منظور از بروز مشکل و عدم کارایی کندانسور کولر گازی خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری به عمل آورید.

تعمیر کندانسور کولر گازی

با توجه به مشکلاتی که برای کندانسور کولر گازی به وجود می آید؛ شما نمی توانید از باد خنک و سیستم سرمایشی کولر گازی خود به خوبی بهره مند شوید. روی همین حساب می بایست در صورت بروز هر گونه مشکل یا ایجاد اختلال در کولر گازی مربوطه حتما با یک تعمیرکار کارکشته و با تجربه ای در تماس باشید تا وی بتواند با علم و دانش و تجربه ای که کسب کرده است؛ مشکل به وجود آمده را برای کولر گازی شما رفع نموده تا شما بتوانید از وجود سیستم سرمایشی کولر گازی خود به بهترین نحو ممکن استفاده به عمل آورید. هر چند که در برخی از مواقع ممکن است افراد خود با مراقبت و نگهداری از دستگاه خود و سرویس دهی دوره ای آن مانع از ایجاد هر گونه تعمیری شوند و یا در صورت تعمیر با شستشو و جرم گیری مشکل به وجود آمده را خودشان شخصا صورت بخشند. ولی همیشه به این صورت نیست که شما به راحتی بتوانید هر گونه مشکلی را برطرف نمایید؛ بلکه در مسائل تخصصی تر حتما می بایست با یک تعمیر کار حرفه ای و کاربلد در ارتباط باشید تا وی بتواند مشکل به وجود آمده را در کسری از ثانیه برای شما رفع نماید.