سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کولر گازی؛ وسیله ای کارآمد

کولر گازی (قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی ) یکی از وسیله های کارآمد و مفیدی می باشد که قسمت های الکترونیکی بسیار زیادی در آن تعبیه شده است که هر یک از آن ها کارکرد های خاص خود را دارند. شناخت هر یک از این وسایل به نوبه خود سبب می شود تا به خوبی بتوان از وجود دستگاه نامبرده شده استفاده نمود و در صورت هر گونه عیب و ایراد نهفته در آن بتوان به راحتی ایراد وارده را برطرف نمود تا باز هم بتوان از وجود این دستگاه مفید و کارآمد در منازل مسکونی خود و یا در محل کار و اداره خود بهره مند شد و استفاده های مفید و به جایی از وجود این دستگاه برای خود و دیگران به ارمغان آورد. در ادامه با ذکر قسمت های الکترونیکی در کولر گازی هر یک از آن ها را به طور تفصیل نام می بریم تا شناخت بیشتری نسبت به این دستگاه حاصل شود. پس با ما همراه باشید تا تمامی قسمت های الکترونیکی را در کولر گازی برای شما شرح دهیم.

 

قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی

قسمت های الکترونیکی در کولر گازی

آشنایی بیشتر با قسمت های الکترونیکی در کولر گازی

کولر گازی به طور کلی از دو بخش مهم مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده که هر یک از این دو بخش دارای قطعات و قسمت های خاص خود می باشند. از آن جایی که در این بخش سعی بر معرفی قسمت های الکترونیکی در کولر گازی شده است؛ از ذکر قسمت های مکانیکی آن سر باز می زنیم و معرفی آن ها را به صورت جداگانه در بخش های دیگری خدمت شما معرفی می کنیم. این قطعات مکانیکی به طور کلی شامل: کمپرسور یا موتور، کندانسور یا تقطیر کننده، اواپراتور یا تبخیرکننده، گاز مبرد یا گاز خنک و نیز لوله مویی یا اکسپنشن می باشد که با توجه به تخصصی بودن هر یک از این موارد توضیح آن ها به تفکیک در بحث های آتی ذکر می شود. اما در خصوص قسمت های الکترونیکی موجود در کولر گازی – که تمرکز این بخش روی آن هاست- باید یادآور شد که این قسمت ها شامل موارد زیر می باشد:

  • الکتروموتور فن به همراه پروانه
  • برد الکترونیکی
  • فیوز حرارتی اتوماتیک
  • سنسور دما
  • خازن
  • تابلو برق

هر یک از این قسمت های الکترونیکی در کولر گازی دارای ویژگی های خاص خود می باشند. به عنوان مثال: برد الکترونیکی موجود در کولر گازی خود به تنهایی وظیفه خطیری در کولر گازی ایجاد می کند که یکی از مشکلات مربوط به عیب یابی کولرهای گازی، درست عیب یابی برد الکترونیکی آن می باشد که در صورت خراب شدن این قسمت از قسمت های الکترونیکی موجود در کولر گازی نیاز به تعمیر حسابی این دستگاه می باشد که باید کار را به کاردان آن سپرد تا پس از عیب یابی برد الکترونیکی آن مراتب را به جهت تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی در کولر گازی صورت بخشید تا باز هم بتوان از وجود چنین دستگاه مفید و کارآمدی به خوبی روز نخست خرید آن بهره گرفت. در ادامه هر یک از بخش های الکترونیکی موجود در کولر گازی را به تفصیل معرفی می سازیم تا هر گونه نکات در مورد آن ها را به طور کامل توضیح دهیم تا شناخت بیشتری نسبت به هر یک از آن ها حاصل آید.

 

قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی

 

آشنایی با قطعات مختلف کولر گازی

 

آشنایی بیشتر با الکتروموتور فن به همراه پروانه

یکی از قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی ، الکتروموتور فن به همراه پروانه می باشد. الکتروموتور فن به طور کلی وظیفه چرخش و کنترل سرعت پروانه فن کولر گازی را بر عهده دارد که با حرکات دورانی یا چرخشی پروانه در یونیت داخلی سبب می شود تا هوای سرد شده در محفظه اواپراتور به درون اتاق یا محل کار شما هدایت شود. در خصوص یونیت خارجی نیز وضع به همین منوال است. به این ترتیب که گرمای گرفته شده از گاز مبرد موجود در کولر گازی توسط لوله های کندانسور به فضای خارجی یا بیرونی خارج می گردند تا بتوان از وجود دستگاه کولر گازی در فصول سرد و گرم سال به خوبی استفاده نمود.

 

قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی

برد الکترونیکی

 

معرفی برد الکترونیکی

برد الکترونیکی که یکی از اصلی ترین قطعات الکترونیکی موجود در کولرهای گازی به شمار می آید؛ به طور کلی وظیفه صدور فرمان و نیز کنترل عملکرد برخی از بخش های مختلف دستگاه مذکور را بر عهده دارد. به همین جهت است که وجود بهره مندی از این قطعه الکترونیکی در کولر گازی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. چرا که در بخش های مختلفی از کولر گازی تأثیرگذار است و در بیشتر موارد می بایست با عیب یابی برد الکترونیکی کولر گازی رو به تعمیر یا تعویض قطعات این دستگاه آورد تا مشکل به وجود آورده را حل و فصل نمود. عیب یابی برد الکترونیکی خود یک پروسه مفصلی است که در ادامه پس از ذکر تمامی قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی اشاراتی به آن خواهیم داشت تا بیشتر با این قطعه و نیز تعمیر کولر گازی در صورت خراب شدن آن آشنایی صورت گیرد.

معرفی فیوز حرارتی اتوماتیک

سومین قطعه از قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی را فیوز حرارتی اتوماتیک تشکیل می دهد. این فیوز که به صورت انگلیسی با عنوان Overload از آن یاد می شود؛ یک وسیله حفاظتی محسوب می شود که به طور کلی کمپرسور را در مقابل نوسانات موجود در برق، درجه حرارت بالا و نیز سایر موارد الکترونیکی محافظت می کند. بنابراین وجود این قطعه از قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی هم به جهت نقش حفاظتی که بر عهده دارد؛ از اهمیت بسزایی برخوردار است که می بایست به خوبی در کولر گازی شما کار کند. چرا که در صورت خرابی این قسمت از کولر گازی نمی توان در مقابل نوسانات جریان برق و سایر موارد اطمینانی حاصل نمود و ممکن است کولر گازی شما با مشکلات عدیده ای رو به رو شود.

معرفی سنسور دما

سنسور تنظیم دما نیز از جمله قطعات الکترونیکی به شمار می آید که در کولر گازی موجود می باشد.  این سنسور به منظور کنترل برودت و نیز تنظیم میزان سرمای مورد نیاز در محیط قابل استفاده می باشد. سنسور تنظیم دما به طور معمول روی اواپراتور نصب می شود و به وسیله این قطعه می باشد که فرمان قطع و وصل کمپرسور صادر می شود.

آشنایی بیشتر با وجود خازن

خازن نیز از دیگر قطعات الکترونیکی به کار گرفته شده در کولر گازی به شمار می رود. خازن به عنوان یک قطعه الکترونیکی در کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد تا در زمان راه اندازی کمپرسور بتوان گشتاور را افزایش داد. با استفاده از وجود همین قطعه خازن می باشد که از آن برای راه اندازی موتور فن استفاده به عمل آورده می شود.

معرفی تابلو برق از دیگر قطعات الکترونیکی موجود

تابلو برق به طور کلی سبب تأمین نمودن برق مورد نیاز در بخش های الکترونیکی موجود در کولر گازی می گردد. بنابراین وجود برق نیز در کولر گازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که کولر گازی با برق کار می کند. بنابراین نیاز است که تابلو برق نیز به عنوان یکی از قطعات موجود در کولر گازی مورد استفاده قرار گیرد تا برق مورد نیاز در کولر گازی تأمین شود.

 

قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی

عدم نیاز به تعمیر با استفاده بهینه از وجود کولر گازی

 

استفاده بهینه و درست از وجود کولر گازی

در صورتی که یک کولر گازی بتواند نیروی سرمایشی و گرمایشی محیط اطراف خود را تأمین کند و شما با خرید این دستگاه بتوانید به خوبی از وجود این دستگاه بهره مند شوید و از کارایی منحصر به فرد این دستگاه استفاده بهینه ای را به عمل آورید، می بایست حتما تمامی قطعات الکترونیکی و مکانیکی موجود در دستگاه کولر گازی به خوبی هر یک عملکردهای خاص خود را اجراء کنند تا بتوان نسبت به کارکرد دستگاه مربوطه اطمینان حاصل نمود. در غیر این صورت با وجود هر گونه عیب و ایراد در هر یک از قطعات نامبرده شده ممکن است کولر گازی خریداری شده شما نیاز به تعمیر یا تعویض یکی از قطعات آن باشد تا باز هم بتوان از وجود این دستگاه مفید به خوبی بهره مند شد. به همین جهت امروزه گروه های بسیار زیادی وجود دارند که ضمن آشنایی کامل نسبت به تمامی قسمت های موجود در کولر گازی می توانند هر گونه عیب و ایراد نهفته در آن ها را تشخیص داده و پس از آن با بهره گیری از علم و دانش خود بتوانند عیب و ایراد موجود را برطرف نموده و دستگاه مربوطه را صحیح و سالم به شما بازگردانند.

تعمیر یا تعویض

قسمت های الکترونیکی مختلف در کولر گازی که هر یک از آن ها به تفصل نامبرده شده اند؛ در صورت خرابی هر یک از آن ها یا باید آن ها را تعویض نمود و یا باید رو به تعمیر آن ها در کولر گازی نمود. با توجه به اینکه خرید قطعات مختلف گران قیمت می باشند؛ معمولا تعمیر هر یک از قطعات نامبرده شده مقرون به صرفه تر از تعویض آن هاست. چرا که با هزینه ای کمتر می توان کولر گازی نامبرده شده را تعمیر نمود به گونه ای که هیچ گونه نیازی به تعویض و خرید قطعه ای جدید و صرف هزینه بیشتری در این راستا نباشد. بنابراین به طور کلی اول می بایست پس از خرید کولر گازی به مانند سایر وسایل دیگر احتیاط های اولیه را نمود تا هیچ گونه مشکلی برای آن به وجود نیاید. اما در صورتی هم که با سهل انگاری یا تمام شدن عمر مفید آن یا هر دلیل خاص دیگری یکی از قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی خراب شد؛ در صورت امکان می بایست مراتب را به یک تعمیرکار مجرب و کارکشته بسپارید تا با بهره گیری از علم و تخصص خود به جای تعویض قطعه آن را تعمیر نماید.

 

قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی

خرابی برد الکترونیکی موجود در کولر گازی

 

خرابی برد الکترونیکی موجود در کولر گازی

همان طور که گفته شد؛ یکی از قطعات الکترونیکی موجود در کولر گازی، برد الکترونیکی می باشد. این قطعه از قطعات الکترونیکی کولر گازی به شمار می آید که ممکن است در معرض خرابی قرار گیرد. بنابراین یک تعمیرکار در صورتی که بتواند خیلی زود مشکل به وجود آمده را تشخیص دهد؛ می تواند از بروز آسیب های بیشتر در کولر گازی جلوگیری به عمل آورد و مشکل به وجود آمده را حل و فصل نماید. به عنوان مثال در زیر به برخی از علائمی اشاره می شود که می تواند ناشی از خرابی برد الکترونیکی کولر گازی باشد:

  • روشن نشدن کولر گازی

این مشکل می تواند دلائل زیادی داشته باشد. مثل کثیف بودن فیلتر یا مسدود بودن راه آب و یا در برخی از مواقع حتی سیم کشی ممکن است اشتباه باشد. اما جدای از تمامی این مسائل یکی از اصلی ترین دلائل روشن نشدن کولر گازی خرابی ناشی از برد الکترونیکی آن می باشد.

  • کار نکردن کمپرسور کولر گازی

کار نکردن کمپرسور نیز می تواند به علت خراب شدن خازن یا از کار افتادن ترموستات باشد. ولی در عین حال می تواند نشانه ای از خرابی برد الکترونیکی باشد که بایستی این قطعه را نیز بررسی و در صورتی خرابی آن را تعمیر نمود.

  • کاهش قوای خنک کننده کولر

در برخی مواقع شما ممکن است شاهد این مسئله باشید که قدرت خنک کننده کولر شما رو به افت و کاهش است و به خوبی  محیط اطراف را خنک نمی کند. در این صورت نیز ممکن است سرویس دهی دوره ای و تمیز نکردن کولر گازی، خرابی رله و عدم شارژ به موقع گاز کولر گازی دلیلی بر این مورد باشد. در عین حال خرابی برد الکترونیکی نیز یکی از راه هایی است که تأثیر زیادی روی کاهش این قدرت دارد.

  • باد گرم دادن از کولر گازی

در صورتی که ترموستات و کمپرسور کولر آبی شما خراب شده باشد و یا فن و برد الکترونیکی دستگاه مذکور خراب شده باشد؛ خود دلیلی است بر این که ممکن است باد گرم از کولر گازی شما خارج شود.

بنابراین به طور کلی برد الکترونیکی می تواند به عنوان مغز کولر گازی عمل کند که در صورت خرابی این قطعه از قطعات الکترونیکی کولر گازی ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای کولر گازی شما رخ دهد که هر یک از آن ها نیازمند به یک تعمیر اساسی است. پس در وهله نخست می بایست به عیب یابی کولر گازی مبادرت ورزید و پس از تشخیص عیب مورد نظر مراتب را به جهت تعمیر آن فراهم آورد تا باری دیگر بتوان از وجود کولر گازی مورد نظر خویش به خوبی بهره لازم را به عمل آورد.